To Διαδικτυακό Προσαρμοστικό Εργαλείο Επικοινωνίας ACT (Adaptive Communication Tool) υποστηρίζει τη σύγχρονη επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευόμενων στο πλαίσιο εκπόνησης συνεργατικών δραστηριοτήτων.
Το ACT υιοθετεί τον ελεύθερο και το δομημένο διάλογο και υποστηρίζει ως Υποστηρικτικές Πρότυπες Φράσεις (ΥΠΦ) τόσο τις Αρχικές Φράσεις (ΑΦ) όσο και τις Δηλώσεις Ενεργειών (ΔΕ), όπως έχουν προκύψει από τρεις εμπειρικές μελέτες που διεξήχθησαν. Οι ΑΦ/ΔΕ προσαρμόζονται με βάση (i) τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα που επιδιώκεται να επιτευχθούν, (ii) τους ρόλους που ορίζονται στους εκπαιδευόμενους από το μοντέλο συνεργασίας, κατά τη διάρκεια εκπόνησης της δραστηριότητας, και (iii) τα υποστηρικτικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την εκπόνηση της δραστηριότητας (π.χ. εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης). Το ACT δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να εμπλουτίσουν τα διαθέσιμα σύνολα των ΥΠΦ ορίζοντας τις δικές τους ΑΦ/ΔΕ που αποτελούν τμήμα του μοντέλου του εκπαιδευόμενου.
Το εργαλείο ACT δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να επιλέξουν τον επιθυμητό τύπο διαλόγου (δηλ. ελεύθερο ή δομημένο) και τις επιθυμητές ΥΠΦ (δηλ. Αρχικές Φράσεις ή Δηλώσεις Ενεργειών).
Το ACT επιχειρεί να καθοδηγήσει τους εκπαιδευόμενους κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας τους μέσω:
- του Δέντρου Διαλόγου: τα μηνύματα που ανταλλάσσονται μεταξύ των μελών της ομάδας εργασίας ομαδοποιοούνται σε υποδέντρα ανάλογα με το μήνυμα στο οποίο αναφέρονται. Επίσης, στο Δέντρο Διαλόγου επισημαίνονται τα μηνύματα στα οποία δεν έχει απαντήσει κάποιο μέλος της ομάδας και χρήζουν απάντησης ή περαιτέρω σχολιασμού.
- της Ανάλυσης Συμμετοχής: τα μηνύματα που αποτέλλονται αναλύονται και κατηγοριοποιούνται σε διάφορες κατηγορίες με βάση τις ΥΠΦ που χρησιμοποιούνται. Τα αποτελέσματα είναι προσβάσιμα σε όλα τα μέλη της ομάδας και αποτελούν τμήμα του μοντέλου του κάθε εκπαιδευόμενου ξεχωριστά και της ομάδας ως σύνολο.
- των Δεικτών Συνεργασίας: ο διάλογος αναλύεται βάσει των γνωστικών δεξιοτήτων που επιδιώκεται να επιτευχθούν στο πλαίσιο της δραστηριότητας και της συνεργατικής συμπεριφοράς των εκπαιδευόμενων καθορίζοντας τους Δείκτες Συνεργασίας.
- του Προσωπικού Καθοδηγητή: με βάση τους δείκτες συνεργασίας, ο προσωπικός καθοδηγητής επισημαίνει στον εκπαιδευόμενο σημεία της επικοινωνίας και της συνεργατικής του συμπεριφοράς που χρήζουν βελτίωσης, ιδιαίτερης προσοχής ή περαιτέρω επεξεργασίας.