Η μαγεία της συμπίεσης

Το εκπαιδευτικό σενάριο εντάσσεται στην Γ τάξη Γενικού Λυκείου στο θεματικό πεδίο Υπολογιστικά Συστήματα και Δίκτυα και τη θεματική ενότητα Ψηφιακή Αναπαράσταση Δεδομένων και στοχεύει στην κατανόηση και εφαρμογή βασικών εννοιών όπως τα αριθμητικά συστήματα και οι αλγόριθμοι συμπίεσης δεδομένων Huffman και RLE.

Ανακαλύπτοντας την Τεχνητή Νοημοσύνη: Από την Εικόνα στη Σκέψη

Οι μαθητές θα συνεργαστούν για να ανακαλύψουν πόσο εύκολη μπορεί να είναι η δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Θα κληθούν να δομήσουν μια σύντομη παρουσίαση πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα και να αναστοχαστούν τη χρήση και τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργική διαδικασία.

Έξυπνο Κύκλωμα με Κουμπί – Πρώτο Βήμα στον Αυτοματισμό

Η μικροδιδασκαλία υλοποιείται στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Προγραμματισμός ρομπότ και υλικών διατάξεων» του μαθήματος Εφαρμογές Πληροφορικής της Α’ Λυκείου. Το εκπαιδευτικό σενάριο επικεντρώνεται στη γνωριμία των μαθητών με τα βασικά εξαρτήματα ενός Arduino Kit και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων προγραμματισμού και αυτοματισμού μέσω προσομοίωσης στο περιβάλλον Tinkercad.

Αναγνώριση και Αντιμετώπιση Ύποπτων Ηλεκτρονικών Μηνυμάτων (Phishing) στην Α’ Γυμνασίου

Το εκπαιδευτικό σενάριο εστιάζει στην κατανόηση και αντιμετώπιση των phishing emails, ως μια από τις πιο διαδεδομένες μορφές ψηφιακής απάτης. Οι μαθητές της Α’ Γυμνασίου μαθαίνουν να εντοπίζουν ύποπτα χαρακτηριστικά σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να κατανοούν τους σχετικούς κινδύνους και να διαμορφώνουν πρακτικές ψηφιακής αυτοπροστασίας. Η διδακτική προσέγγιση ακολουθεί το μοντέλο 5Ε και αξιοποιεί τεχνικές βιωματικής μάθησης.

Υλικό και Λογισμικό

Το εκπαιδευτικό σενάριο αφορά τη θεματική ενότητα "Υλικό και Λογισμικό" της πληροφορικής για τη Γ' Γυμνασίου. Οι μαθητές, μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, έρχονται σε επαφή με βασικά εξαρτήματα ενός υπολογιστή και εξοικειώνονται με την εγκατάσταση λειτουργικού συστήματος.

Ο κώδικας του Καίσαρα

Εκπαιδευτικό σενάριο για Β’ Λυκείου με στόχο την εισαγωγή των μαθητών στην Κυβερνοασφάλεια και συγκεκριμένα σε μία απλή μέθοδο κρυπτογράφησης , τον κώδικα του Καίσαρα. Με το σενάριο αυτό ταυτόχρονα επιτυγχάνεται η επανάληψη στους μονοδιάστατους πίνακες και στην σειριακή αναζήτηση.

Χρησιμοποιείται η διδακτική προσέγγιση PRIMM και το φύλλο εργασίας συμπληρώνεται με την παράλληλη χρήση του διερμηνευτή της ΓΛΩΣΣΑΣ.

Μετατροπή δυαδικών αριθμών σε δεκαδικούς και αντίστροφα

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σενάριο αφορά τη διδασκαλία της ψηφιακής αναπαράστασης των δεδομένων στο μάθημα της Πληροφορικής στη Β’ Γυμνασίου. Μέσα από διερευνητικές δραστηριότητες, οι μαθητές μαθαίνουν πώς οι υπολογιστές «διαβάζουν» και επεξεργάζονται αριθμούς και εξοικειώνονται με τη μετατροπή δεκαδικών αριθμών σε δυαδικούς και αντίστροφα, κατανοώντας το σύστημα αρίθμησης που χρησιμοποιούν οι υπολογιστές. Χρησιμοποιούνται διαδραστικά εργαλεία, φύλλα εργασίας, ομαδοσυνεργατική μάθηση και παιχνίδι, ενισχύοντας τη συμμετοχή και την κατανόηση.

Ανάβω, σβήνω... με ένα κλικ!

Το εκπαιδευτικό σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της Β Γυμνασίου και εισάγει βασικές έννοιες αυτοματισμού, προγραμματισμού και αλληλεπίδρασης υπολογιστή με τον φυσικό κόσμο μέσω της ιστοσελίδας Tinkercad Circuits. Οι μαθητές παρατηρούν ένα απλό κύκλωμα LED και εξερευνούν τον τρόπο με τον οποίο ο κώδικας του Arduino οδηγεί σε αλλαγές στο φυσικό εξάρτημα. Η διαδικασία γίνεται με βάση τη διδακτική προσέγγιση του “μαύρου κουτιού”.

Το Μυστικό Μονοπάτι της Μηχανής

Οι μαθητές θα απαντήσουν σε ερωτήσεις τόσο προφορικά όσο και στο φύλλο εργασίας, με σκοπό να κατανοήσουν την ύπαρξη μιας «ενδιάμεσης» γλώσσας και να εξοικειωθούν με βασικές εντολές της γλώσσας Assembly. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μαθητές θα μπορούν να αναγνωρίζουν απλές εντολές της γλώσσας, ενώ θα έχουν αποκτήσει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το πώς λειτουργεί ο υπολογιστής, ανακαλύπτοντας τα στάδια μεταγλώττισης ενός προγράμματος.

Ψηφιοποιηση και αναπαρασταση δεδομένων

Η μικροδιδασκαλία στοχεύει στην κατανόηση βασικών εννοιών της ψηφιακής αναπαράστασης δεδομένων, εστιάζοντας σε τρεις βασικούς άξονες: συμπίεση, κρυπτογράφηση και αξιόπιστη μετάδοση. Μέσα από ιστορία-παράδειγμα, ερωταποκρίσεις, πρακτικές δραστηριότητες και χρήση ψηφιακών εργαλείων, οι μαθητές διερευνούν και εφαρμόζουν τις έννοιες στην πράξη, καταλήγοντας σε κρίσιμα συμπεράσματα.