Αναγνώριση και Αντιμετώπιση Ύποπτων Ηλεκτρονικών Μηνυμάτων (Phishing) στην Α’ Γυμνασίου

Το εκπαιδευτικό σενάριο εστιάζει στην κατανόηση και αντιμετώπιση των phishing emails, ως μια από τις πιο διαδεδομένες μορφές ψηφιακής απάτης. Οι μαθητές της Α’ Γυμνασίου μαθαίνουν να εντοπίζουν ύποπτα χαρακτηριστικά σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να κατανοούν τους σχετικούς κινδύνους και να διαμορφώνουν πρακτικές ψηφιακής αυτοπροστασίας. Η διδακτική προσέγγιση ακολουθεί το μοντέλο 5Ε και αξιοποιεί τεχνικές βιωματικής μάθησης.

Υλικό και Λογισμικό

Το εκπαιδευτικό σενάριο αφορά τη θεματική ενότητα "Υλικό και Λογισμικό" της πληροφορικής για τη Γ' Γυμνασίου. Οι μαθητές, μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, έρχονται σε επαφή με βασικά εξαρτήματα ενός υπολογιστή και εξοικειώνονται με την εγκατάσταση λειτουργικού συστήματος.

Ανάβω, σβήνω... με ένα κλικ!

Το εκπαιδευτικό σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της Β Γυμνασίου και εισάγει βασικές έννοιες αυτοματισμού, προγραμματισμού και αλληλεπίδρασης υπολογιστή με τον φυσικό κόσμο μέσω της ιστοσελίδας Tinkercad Circuits. Οι μαθητές παρατηρούν ένα απλό κύκλωμα LED και εξερευνούν τον τρόπο με τον οποίο ο κώδικας του Arduino οδηγεί σε αλλαγές στο φυσικό εξάρτημα. Η διαδικασία γίνεται με βάση τη διδακτική προσέγγιση του “μαύρου κουτιού”.

Ψηφιοποιηση και αναπαρασταση δεδομένων

Η μικροδιδασκαλία στοχεύει στην κατανόηση βασικών εννοιών της ψηφιακής αναπαράστασης δεδομένων, εστιάζοντας σε τρεις βασικούς άξονες: συμπίεση, κρυπτογράφηση και αξιόπιστη μετάδοση. Μέσα από ιστορία-παράδειγμα, ερωταποκρίσεις, πρακτικές δραστηριότητες και χρήση ψηφιακών εργαλείων, οι μαθητές διερευνούν και εφαρμόζουν τις έννοιες στην πράξη, καταλήγοντας σε κρίσιμα συμπεράσματα.

Πολυπλοκότητα Αλγορίθμων - Μαθαίνω μέσα από ιστορίες και πειραματισμούς

Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των δύο ατόμων, σε ένα ψηφιακό μαθησιακό αντικείμενο που έχει αναπτυχθεί ειδικά για τη σύγκριση αλγορίθμων ως προς την αποδοτικότητά τους. Μέσα από τη διαδραστική εκτέλεση και ανάλυση δύο διαφορετικών αλγορίθμων που ελέγχουν αν ένας αριθμός είναι πρώτος, οι μαθητές παρατηρούν και καταγράφουν τον χρόνο εκτέλεσης κάθε μεθόδου.

Πτυχίο στη διαχείριση αρχείων και φακέλων

Οι μαθητές εξοικειώνονται με τις έννοιες του αρχείου και του φακέλου. Γίνεται πρακτική εξάσκηση στη διαχείριση αρχείων και φακέλων στο περιβάλλον των Windows. Η πρακτική άσκηση περιλαμβάνει δημιουργία, αναζήτηση, αντιγραφή, μετακίνηση, μετονομασία, διαγραφή των αρχείων και των φακέλων και οργάνωση του χώρου αποθήκευσης του υπολογιστή με χρήση φακέλων και υποφακέλων. Ακολουθεί πρακτική άσκηση και αξιολόγηση των παραπάνω σε κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό.

Η έννοια του αλγορίθμου

Οι μαθητές καλούνται να αναλύσουν δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής σε επιμέρους βήματα και με αυτόν τον τρόπο εισάγονται στην έννοια του αλγορίθμου. Στη συνέχεια, πειραματίζονται και διερευνούν προβλήματα των οποίων η λύση είναι μια ακολουθία βημάτων και σχεδιάζουν αλγορίθμους για την επίλυσή τους.

Κακόβουλο Λογισμικό και Συνεργατικά Αρχεία Δημιουργίας Περιεχομένου

Δραστηριότητες σχετικά με την ασφάλεια υπολογιστών και το κακόβουλο λογισμικό καθώς και συνεργατική συμπλήρωση εγγράφου και παρουσίασης Google σε ομάδες σε ότι αφορά τη συγκεκριμένη ενότητα.

Ιστοεξερεύνηση - Λειτουργικά Συστήματα

Ο βασικός σκοπός της διδασκαλίας είναι οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με το Λογισμικό του Υπολογιστή και συγκεκριμένα με τα Λειτουργικά Συστήματα (ΛΣ) προσεγγίζοντάς τα με πρακτικό τρόπο κι εμβαθύνοντας σταδιακά στη δομή & τις λειτουργίες τους μέσω δραστηριοτήτων διερεύνησης.

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο - Προσωπικά Δεδομένα και Κωδικοί Πρόσβασης

Σχεδιασμός τηλεκπαίδευσης που αφορά στα προσωπικά δεδομένα και την σημαντικότητα διαφύλαξης τους καθώς και στους κανόνες δημιουργίας ασφαλών κωδικών πρόσβασης.